سری شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های بازی‌های کامپیوتری با سابقه‌ای سی‌و‌هشت‌ساله است که از سال ۱۹۸۲ تجربه پرواز را برای بسیاری از علاقه‌مندان هوانوردی فراهم کرده است. آخرین بخش از این بازی Flight Sim X نام داشت که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد و حالا بعد از گذشت ۱۴ سال، هواپیما‌های Microsoft Flight Simulator بار دیگر و باشکوه‌تر از همیشه به آغوش آسمان برگشته‌اند.

بارزترین مشخصه شبیه‌ساز پرواز مایکرسافت گرافیک فوق‌العاده و شبیه‌سازی بی‌نظیر آن از کره زمین است. سازنده بازی، استودیوی فرانسوی و مستقل «آسوبو»، به کمک مایکروسافت و شرکت‌های دیگر ۲ پتابایت (۲۰۴۸ ترابایت) از اطلاعات ماهوار‌ه‌ای و داده‌های دقیق جغرافیایی را جمع‌آوری کردند و به کمک هوش مصنوعی و اسکن‌های فتوگرامتری، نقشه‌ای سه‌بعدی از کل زمین را به وجود آوردند که بخشی از آن به همراه اطلاعات هوایی زنده توسط شبکه ابری جهانی «آژور» به بازی اضافه می‌شود. در نهایت، به کمک این فناوری آن‎‌ها توانستند ۳۷ هزار فرودگاه، ۲ تریلیون درخت و ۱.۵ میلیارد ساختمان را به‌زیبایی شبیه‌سازی کنند تا پنجره‌ای کوچک را به سوی مناظر زیبای جهان بگشایند که شما در ارتفاع ده‌هزارپایی از دیدن آن سیر نمی‌شوید.

ویژگی منحصربه‌فرد دیگر شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت استفاده از داده‌های ماهواره‌ای زنده است که واقع‌گرایی و باورپذیری این عنوان را بیشتر می‌کند. اطلاعات آب‌وهوایی مثل زمان، دما، رطوبت و سرعت باد، همگی، به طور زنده و در لحظه به بازی افزوده می‌شوند. همچنین اگر هنگام پرواز در بازی با یکی از خطوط واقعی هوایی مثل «ترکیش‌ایرلاین» یا هواپیمایی قطر روبه‌رو شدید تعجب نکنید، چون بازی در حال دریافت داده‌های ترافیک هوایی به طور زنده است. البته اضافه کردن این حجم از اطلاعات بدون هزینه نیست و ترافیک زیادی از اینترنت شما را که مقداری نزدیک به یک گیگابایت در ساعت است مصرف خواهد کرد.

داستان شکل‌گیری شبیه‌ساز پرواز مایکروسافت به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. سال ۱۹۷۷، یعنی همان سالی که کنسول تاریخی «آتاری ۲۶۰۰» از راه رسیده بود، بروس آرتویک، برنامه‌نویس بیست‌وچهارساله‌ای بود که در آن روز‌ها ایده جالبی برای طراحی یک شبیه‌ساز هدایت هواپیما داشت، برنامه‌ای که بتواند حس و حال حضور در کابین هواپیما‌ها را به مخاطبان منتقل کند و به آن‌ها تجربه دل‌چسبی از خلبانی بدهد.

 او برای این کار به سراغ تأسیس شرکتی به نام «ساب‌لاجیک» رفت. یک سال و نیم پس از راه‌اندازی شرکت، اولین نسخه از شبیه‌ساز پرواز با نام «FS۱ Flight Simulator» متولد شد. بازی مخاطب خود را درون کابین یک هواپیمای جنگی با الهام از مدل «ساپویت‌کمل» قرار می‌داد و با زاویه اول‌شخص، او را به گشت‌و‌گذار در محیط‌هایی روانه می‌کرد که چیزی بیش از تعدادی بلوک و اشکال هندسی ساده نبودند.

مایکروسافت، شرکتی که در آن روز‌ها به‌تازگی توسط بیل گیتس و پل الن تأسیس شده بود و هنوز فاصله زیادی تا تبدیل شدن به یکی از غول‌های دنیای کامپیوتر داشت، در سال ۱۹۸۱ تصمیم گرفت حق امتیاز این بازی را خریداری کند. جالب است بدانید با اینکه تقریبا همه شرکت مایکروسافت را با سیستم‌عامل ویندوز می‌شناسند، این شرکت اولین نسخه ویندوز را در سال ۱۹۸۵، یعنی حدودا ۴ سال بعد از تولید این بازی، عرضه کرد.

منبع: شهرآرانیوز