با کابین بسیار بزرگ، بال های عظیم و فضای کافی برای ۷۵۵ مسافر، مشخص است که چرا این هواپیمای مفهومی نهنگ آسمان (SKY WHALE) نامیده شده است.
نهنگ آسمان سه طبقهی بزرگ با حداکثر پنج ردیف صندلی دارد که طبقه بالایی مجلل آن مربوط به بیزنس کلاس است و پنجره های سقفی با نمای آسمان دارد که میتوان شفافیت آنها را به منظور کنترل نور کابین به دلخواه تغییر داد.
این هواپیمای عظیم قبل از چرخش موتورهای عظیمش در زاویه ۴۵ درجه، مثل یک هواپیمای جنگنده جت پرنده هریر (Harrier jump jet) خود را در موقعیت قرار میدهد. سپس شروع به حرکت میکند و حرکت رو به جلوی موتورهای چرخان به این ماشین غول پیکر اجازه میدهد با یک صعود تقریبا عمودی بلند شود. این ویژگی باورنکردنی به نهنگ آسمان اجازه میدهد تا نیازمند فرودگاه های بزرگ نباشد و تنها به فضای کافی برای بال های ۸۷.۵ متری و طول ۷۶.۵ متری خود نیاز داشته باشد.
اندازه باورنکردی SKY WHALE با پشت سر گذاشتن ایرباس ای ۳۸۰-۸۰۰ به طول ۷۳ متر و بوئینگ ۷۴۷ به طول ۷۰ متر میتواند آن را به یکی از بزرگ ترین هواپیماهای مسافربری که تاکنون ساخته شده تبدیل کند. و امید میرود که حداکثر سرعت آن به بیش از ۹۹۷ کیلومتر در ساعت برسد.
نهنگ آسمان رویای اسکار وینالز، طراح اسپانیایی است که از زمان اولین رونماییاش از این کانسپت که هشت سال پیش اتفاق افتاد شاهد سیل علاقه و اشتیاق همگان بوده است. اسکار حتی مدلی از طرح خود را اخیرا در نمایشگاه حمل و نقل آینده در مرکز فرهنگی شیخ عبدالله السالم در کویت دید. او گفت: «شرکت های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران شخصی با قابلیت سرمایه گذاری عالی علاقه خود را نشان دادهاند. همچنین متخصصان هوانوردی و دانشجویان هوانوردی، موسسات دانشگاهی، آکادمی علوم یا استارت آپ های کوچک.»
مسافران این هواپیما علاوه بر امکانات رفاهی یک هواپیمای معمولی، از فناوری های پیشرفتهای برخوردار خواهند بود. اسکار میگوید: «SKY WHALE به لطف فضای بزرگی که برای مسافران دارد، میتواند مثل یک هتل پرنده کلاس بالا باشد و انواع امکانات مثل سالن بدنسازی، سالن زیبایی، اسپا و غیره را داشته باشد تا ساعات پرواز برای مسافران زودتر سپری شود.»
این هواپیما از چهار موتور الکتریکی هیبریدی غول پیکر بهره میبرد که دو موتور در بال ها و دو موتور در دم آن تعبیه شدهاند. ساختار حلقهمانند اطراف هواپیما با در نظر گرفتن ایمنی طراحی شده و اسکار امیدوار است اگر هواپیما دچار مشکل شد، بدنه نهنگشکل آن مثل یک پوشش محافظ جدا شده و به نجات جان افراد کمک کند.
همه اینها به نظر یک طراحی انقلابی میآید اما تاکنون هیچکس متعهد به ساخت و آزمایش یکی از ماشین های هیولای اسکار نشده است. او معتقد است که در حال حاضر شرکت ها بر ساخت هواپیماهای کوچکتر متمرکز شدهاند اما امیدوار است طی چند سال آینده با افزایش تعداد افرادی که نیاز به سفر دارند، هوپیماهای بزرگ به آسمان برگردند.
دیدگاه خود را بنویسید