امسال، مسابقه هنری سالانه نمایشگاه ایالتی کلرادو در همه دستههای معمول جوایزی اهدا کرد: نقاشی، لحاف دوزی، مجسمهسازی. اما یکی از شرکت کنندگان، جیسون ام. آلن از پوئبلو وست، با قلم مو یا تکه ای خاک رس در این نمایشگاه شرکت نکرده بود. تصویر او با Midjourney خلق شده بود، یک برنامه هوش مصنوعی که متن را به طرح های گرافیکی فوق واقع گرایانه تبدیل می کند.
اثر آقای آلن، Théâtre D’Opera Spatial، روبان آبی را در مسابقه این نمایشگاه برای هنرمندان نوظهور دیجیتال به خانه برد و آن را به یکی از اولین قطعات تولید شده توسط هوش مصنوعی تبدیل کرد که برنده چنین جایزه ای شد و واکنش شدیدی را به دنبال داشت. هنرمندانی او را به تقلب متهم کردند.
آقای آلن گفت که کاملا روشن کرده است که کارش که با نام جیسون ام. آلن از طریق Midjourney ارسال شده است، با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده است و او کسی را در مورد منشأ آن فریب نداده است. او گفت: «من برای آن عذرخواهی نمی کنم. من برنده شدم و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشتم.»
هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی سالهاست که وجود داشته است. اما ابزارهای منتشر شده در سال جاری، با نامهایی مانند DALL-E 2، Midjourney و Stable Diffusion، این امکان را برای آماتورها فراهم کردهاند که به سادگی با تایپ چند کلمه در یک جعبه متن، آثار پیچیده، انتزاعی یا فوتورئالیستی خلق کنند.
این برنامهها، بسیاری از هنرمندان انسانی را بهطور قابلتوجهی نسبت به آیندهی خود عصبی کردهاند. آنها نمی دانند که چرا کسی باید برای این هنر هزینه کند. آنها همچنین بحثهای شدیدی در مورد اخلاقیات هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی و مخالفت افرادی که ادعا میکنند این برنامهها اساساً نوعی سرقت ادبی با فناوری پیشرفته هستند، ایجاد کردهاند.
آقای آلن که ۳۹ سال دارد، امسال شروع به آزمایش هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی کرد. او یک استودیو به نام Incarnate Games را اداره می کند که بازی های رومیزی می سازد و کنجکاو بود که چگونه نسل جدید هوش مصنوعی تولیدکنندگان تصویر با هنرمندان انسانی که آثارشان را سفارش داده مقایسه میکنند.
آقای آلن دچار وسواس شد، صدها تصویر خلق کرد و از واقعی بودن آنها شگفت زده شد. مهم نیست که او چه تایپ می کرد، به نظر می رسید Midjourney قادر به انجام آن بود. در نهایت، آقای آلن این ایده را پیدا کرد که یکی از خلاقیت های خود در Midjourney را به نمایشگاه ایالتی کلرادو ارائه دهد، که یک بخش برای هنر دیجیتال و عکاسی دستکاری شده دیجیتال داشت.
برخی از هنرمندان از آقای آلن دفاع کردند و گفتند که استفاده از هوش مصنوعی هیچ تفاوتی با استفاده از فتوشاپ یا سایر ابزارهای دستکاری تصویر دیجیتالی نداشت و همچنان خلاقیت انسان برای ارائه درخواست های مناسب برای تولید یک قطعه برنده جایزه لازم است. بحث بر سر فناوری های جدید هنرسازی چیز جدیدی نیست. بسیاری از نقاشان از اختراع دوربین، که آن را تحقیر هنر انسان میدانستند، منزجر بودند.
دیدگاه خود را بنویسید