ایلان ماسک که سال گذشته برای کناره گیری از سمت مدیرعاملی توییتر یک نظرسنجمی عمومی در این شبکه اجتماعی انجام داده و با رای مثبت کاربران مواجه شده بود، روز جمعه تایید کرد که لیندا یاکارینو (Linda Yaccarino)، فردی از دنیای رسانه و نه از حوزه فناوری، مدیرعامل جدید توییتر خواهد بود.

با اعلام رسمی ایلان ماسک، لیندا یاکارینو، مدیر ارشد فروش تبلیغات شرکت رسانه‌ای آمریکایی ان بی سی یونیورسال (NBCUniversal) مدیرعامل جدید توئیتر خواهد بود. او از چهره‌های مشهور و درآمدساز دنیای رسانه است که احتمالا برای تجاری‌ سازی توییتر برنامه‌های گسترده‌ای دارد. بنابراین فردی از حوزه‌ای غیر از حوزه فناوری، مدیریت این شبکه اجتماعی را به عهده می‌گیرد.

لیندا یاکارینو کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل جدید توییتر

به نظر می‌رسد ماسک که بارها از برنامه‌هایش برای درآمدزایی از توئیتر حرف زده است، با استخدام یک فرد موفق از حوزه رسانه می‌خواهد این پلتفرم شبکه های اجتماعی را به درآمدزایی مورد نظرش نزدیک کند. سوابق درخشان خانم یاکارینو در امر درآمدزایی از رسانه نیز این ایده را تقویت می‌کند.

ایلان ماسک ابتدا خبر استخدام مدیرعامل جدید را روز پنجشنبه ۱۱ می بدون نام بردن از فرد مورد نظر اعلام کرد. او در توییتی نوشت: «از اینکه اعلام کنم مدیرعامل جدیدی را برای توئیتر استخدام کرده‌ام، هیجان‌زده هستم. او تا شش هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد! نقش من به سمت مدیر اجرایی و مدیر ارشد فناوری، نظارت بر محصول، نرم‌افزار و سیستم‌عامل تبدیل خواهد شد.»

لیندا یاکارینو کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل جدید توییتر

ماسک سپس در توییتی اعلام کرد که لیندا یاکارینو را به‌عنوان جانشین خود برای مدیرعاملی توییتر انتخاب کرده است. او در این توییت نوشت: «لیندا یاکارینو عمدتا بر امور تجاری تمرکز خواهد کرد، درحالی‌که من تمرکزم را روی طراحی محصول و فناوری‌های جدید می‌گذارم.»

بعد از اینکه ماسک اعلام کرد که از مدیرعاملی توئیتر کناره‌گیری می‌کند و در این زمینه در توئیتر یک نظرسنجی برگزار کرد و ۵۷ درصد از رای‌دهندگان هم به کنار رفتن او رای دادند، حالا به وعده خود وفا کرده و گفته است که مدیرعامل جدید تا شش هفته دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد.

وقتی ماسک از ترک کرسی مدیرعاملی توئیتر حرف زده بود، گزینه‌های زیادی برای این پست حدس زده شد؛ از سوزان ووجیتسکی مدیرعامل سابق یوتیوب و ماریسا مایر، مدیرعامل سابق یاهو گرفته تا شیوون زیلیس، یکی از مدیران ارشد استارتاپ تراشه‌های مغزی نورالینک متعلق به خود ایلان ماسک.

مدیران عامل قبلی توییتر همگی از پیشینه فناوری برخوردار بودند و این اولین باری است که مدیرعاملی از یک صنعت غیرفناوری این شرکت را رهبری می‌کند.

یاکارینو یک چهره قابل‌توجه در صنعت رسانه است. او بیش از ۲۰ سال است که با NBCUniversal کار می‌کند و سمت‌های مدیریتی مختلفی را بر عهده داشته و تا پیش از این مدیر ارشد فروش تبلیغات جهانی این شرکت رسانه‌ای بوده است.


لیندا یاکارینو کیست؟

لیندا یاکارینو فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است و در رشته‌های هنرهای لیبرال و مخابرات درس خوانده است. او تاکنون در موقعیت‌های مختلف فروش و بازاریابی فعالیت کرده است. او در سال ۱۹۹۹، به NBCUniversal ملحق شد و به سرعت، رده‌های بالا و مهمی را در این شرکت بر عهده گرفت.

در سال ۲۰۰۷، یاکارینو به‌عنوان رئیس بخش فروش تبلیغات و سرگرمی در شرکت NBCUniversal انتخاب شد. در این نقش، او مسئولیت تمام فروش‌های تبلیغاتی شرکت برای برنامه‌های سرگرمی آن، از جمله پخش کابلی و دیجیتال را بر عهده داشت. او همچنین مسئول توسعه محصولات و پلتفرم‌های تبلیغاتی جدید بوده است و تیمی جهانی متشکل از ۲۰۰۰ نفر را مدیریت کرد که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار فروش تبلیغاتی داشتند.

لیندا یاکارینو کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل جدید توییتر

یاکارینو و تیمش در راه‌اندازی Peacock – پلتفرم پخش تبلیغاتی NBCU – نقش مهمی داشتند و روش‌های جدیدی را برای سنجش عملکرد تبلیغات و همچنین ایجاد شراکت با شرکت‌هایی مانند اسنپ چت، یوتیوب، بازفید، اپل نیوز و توییتر اتخاذ کردند.

این زن ۶۰ ساله آمریکایی که متولد نیویورک است، پیش از پیوستن به NBC حدودا به مدت دو دهه در شرکت سرگرمی Turner فعالیت داشت. او در سال ۱۹۹۲ به این کمپانی ملحق شد و در طول آن سال‌ها تا منصب مدیر ارشد عملیات در فروش تبلیغات، بازاریابی و خرید بالا رفت.

یاکارینو از منتقدان فیسبوک و دیگر پلتفرم‌های دیجیتال بوده و آن‌ها را پایین‌تر از کانال‌های تبلیغاتی می‌داند و بارها سعی کرده که غول‌های تلویزیونی را وادار به کنار گذاشتن درگیری‌ها و ایجاد انقلابی در عرصه تلویزیون کند.

همه تلاش مدیر ارشد بخش فروش تبلیغات و مشارکت مشتریان در ان‌بی‌سی یونیورسال این بوده که با نوآوری، این تجارت تلویزیونی ۷۰ میلیارد دلاری را زنده نگه دارد.

این دقیقا همان پیشینه‌ای است که ایلان ماسک به خاطر آن یاکارینو را استخدام می‌کند. به نظر می‌رسد ایده این است که یاکارینو، بخش تجاری و تبلیغاتی توییتر را اداره کند، شرکتی که به یک شرکت رسانه‌ای معمولی نزدیک‌تر است تا یک شرکت رسانه‌های اجتماعی سنتی مانند فیس بوک یا اینستاگرام. خود ماسک هم از این پس، بر بخش محصول و مهندسی در توییتر متمرکز خواهد بود.

بر اساس پروفایل لینکدین، یاکارینو همچنین با مجمع جهانی اقتصاد، WEF، که در آنجا ریاست کارگروه آینده مشاغل را بر عهده دارد و در کمیته راهبری مدیران صنعت رسانه، سرگرمی و فرهنگ حضور دارد، مشارکت دارد.

از طرف دیگر، یاکارینو رئیس سازمان غیرانتفاعی Ad Council است که در‌زمینه خدمات اجتماعی فعالیت می‌کند. او در دوران فعالیت در این سازمان با نهادهای مختلفی ازجمله دولت «جو بایدن» همکاری داشته است. او در این مسیر با کاخ سفید در کارزاری برای تبلیغ واکسیناسیون همکاری داشت که با حضور «پاپ فرانسیس» همراه بود و تبلیغاتش توسط بیش از ۲۰۰ میلیون آمریکایی مشاهده شد.


خبر خوب برای سرمایه گذاران تسلا

لیندا یاکارینو کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل جدید توییتر

با انتخاب یاکارینو، به نظر می‌رسد که ایلان ماسک از فرمول کلاسیک دره سیلیکون برای مدیریت سایت رسانه‌های اجتماعی خود پیروی می‌کند.

اغلب، بزرگان فناوری، افرادی از جنس یک صنعت را استخدام می‌کنند تا بخش عملیاتی شرکت خود را اداره کنند، درحالی‌که خودشان بر مهندسی و محصولات تمرکز می‌کنند.

بنیانگذاران گوگل قبلا با استخدام اریک اشمیت این کار را انجام دادند. مارک زاکربرگ از همین فرمول در فیس‌بوک استفاده کرد، جایی که شریل سندبرگ، مدیر اجرایی سابق این کمپانی، از جنبه تجاری شرکت مراقبت می‌کرد و موسس معروف آن یعنی خود زاکربرگ، بر محصولات متمرکز بود.

استخدام یاکارینو می‌تواند نگرانی‌های سرمایه‌گذاران تسلا را که به طور فزاینده‌ای در مورد زمانی که ماسک به توییتر اختصاص می‌دهد، برطرف کند. ماسک روز جمعه گفت که آمدن یاکارینو به او این امکان را می دهد که زمان بیشتری را به تسلا اختصاص دهد. با انتشار این خبر، حجم معاملات تسلا ۲.۴ درصد افزایش یافت.


جمهوری خواهی؛ وجه مشترک ماسک و یاکارینو

لیندا یاکارینو کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل جدید توییتر

یکی دیگر از دلایل احتمالی که ماسک می‌خواهد با یاکارینو کار کند، جمهوری‌ خواه بودن هر دو طرف است. ضمن اینکه این انتخاب به احتمال همکاری ماسک با دونالد ترامپ در انتخابات آینده آمریکا دامن می‌زند.

ایلان ماسک در ماه‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای به جناح راست و جمهوری خواهان در ایالات متحده نزدیک شده است. بنابراین، یک مدیرعامل توییتر که با دونالد ترامپ کار کرده است، کاملا با این تصویر مطابقت دارد.

یاکارینو پیش از این، یک دوره دو ساله در شورای ورزش و تغذیه دولت ترامپ حضور داشت. این احتمالا خبر خوبی برای دموکرات‌های آمریکا نخواهد بود که یک فرد نزدیک به ترامپ در راس مدیریت یک پلتفرم رسانه‌ای جهانی می‌نشیند.

همچنین یک ماه پیش، ایلان ماسک طی یک کنفرانس تبلیغانی در رویداد MMA در میامی و در کنار یاکارینو دیده شد. این دو برای بحث در مورد آینده بازاریابی در توییتر گرد هم آمده بودند. پس از مصاحبه با ماسک، یاکارینو به شدت از ماسک ستایش کرد و معتقد بود که توییتر به «آزادی بیان»، «پاسخگویی و «شفافیت نهایی» متعهد است.

البته در حال حاضر، یاکارینو در توییتر چندان فعال نیست یا می‌توان گفت که حداقل مانند ایلان ماسک نیست. قبل از اینکه شایعات انتصاب او به‌عنوان مدیرعامل توییتر در اینترنت پخش شود، او تنها ۷۰۰۰ دنبال‌کننده داشت و چند روز بود که توییتی منتشر نکرده بود. البته شاید زمانی که او این نقش را به عهده بگیرد، به اندازه رئیس فعلی فعال شود.

شمار دنبال‌کننده‌های یاکارینو تا عصر روز جمعه، ۱۲ می و بعد از اینکه ایلان ماسک رسما خبر داد که او مدیرعامل جدید است، به بیش از ۱۱۰ هزار نفر رسید.


طوفان ایلان ماسک از خرید توئیتر تا کناره‌گیری از مدیرعاملی

لیندا یاکارینو کیست؟ بیوگرافی مدیرعامل جدید توییتر

پس از خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر، ماسک تغییرات قابل توجهی را در این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی اعمال کرده است. او چندین مدیر ارشد از جمله مدیرعامل توئیتر یعنی پاراگ آگراوال، مدیر مالی و مشاور عمومی را اخراج کرد. علاوه بر این، ماسک اخراج‌های گسترده‌ای را انجام داد و ۷۵ درصد از نیروی کار توییتر را اخراج کرد.

در ماه نوامبر، مدیرعامل تسلا ادعا کرد که پس از خرید توییتر «کار زیادی» در سر دارد و در ماه دسامبر از کاربران توییتر نظرسنجی کرد تا نظرشان را در مورد اینکه آیا باید از سمت مدیرعاملی کنار برود یا نه، بپرسد.

اکثریت پاسخ‌دهندگان موافق ترک این سمت از طرف ماسک بودند. ماسک در مورد اینکه در صورت کناره‌گیری از سمت خود چه کسی توئیتر را اداره می‌کند، به شوخی گفته بود به محض اینکه «کسی به اندازه کافی احمق برای تصاحب این پست» بیابد، استعفا می‌دهد. او همچنین اعلام کرده بود که قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ یک مدیرعامل جدید را منصوب کند.

ماسک در نهایت، در روز ۱۲ ماه می، به صورت رسمی و در حساب توییتر خود به لیندا یاکارینو جهت پست مدیرعاملی توئیتر خوشامد گفت.